We hebben allemaal wel regelmatig dat gevoel van helemaal op te zijn en écht een vakantie nodig te hebben. Die vakantie waarin niks moet, je volledig tot rust komt en die al je vermoeidheid oplost, zodat je er daarna weer flink tegenaan kan met nieuwe energie! Klinkt goed toch? Vaak is dit echter niet de realiteit en zijn we binnen no-time weer terug bij af.  De vakantie lijkt dan alweer een eeuwigheid geleden. Tijd om de volgende vakantie te boeken. Zo blijven we ronddraaien in een cirkeltje waarbij we van vakantie naar vakantie toeleven. Dat moet toch anders kunnen? Herken jij jezelf hierin? Lees gauw verder om te ontdekken hoe je minder stress ervaart in het dagelijks leven.

Inchecken bij jezelf
We gaan meestal maar door en door en komen er te laat achter hoe moe en gestresst we eigenlijk zijn. We stellen rust uit, terwijl ons lichaam geen rekening houdt met ‘het weekend’ dat eraan komt. Door de sneltrein dagelijks even stop te zetten kunnen we voorkomen dat we signalen van ons lichaam negeren. Dit kan je doen door op je ademhaling te letten en jezelf de vraag te stellen; Hoe zit ik erbij? Wat zou mijn lichaam op dit moment willen? Hierdoor ga je van binnen naar buiten leven in plaats van andersom.

Doe iets nieuws
Als je ergens voor het eerst bent of iets voor het eerst doet ben je vaak vanzelf helemaal in het moment, omdat je nog geen routine heb opgebouwd. Het doen of leren van iets nieuws zorgt voor nieuwsgierigheid en geeft een gelukkig gevoel. Deze nieuwsgierige houding kan je vervolgens proberen mee te nemen naar alledaagse taken en plekken.

Focus op de actie 
Probeer eens om aandacht te geven aan wat je doet terwijl je het doet. Zonder dat je al bezig bent met het eindresultaat of je volgende doel. Dat zorgt voor rust, concentratie en waardering van het moment.

Dankbaarheid
‘5 bad minutes makes a bad day’  We onthouden eerder het negatieve dan het positieve, terwijl als we bewust stilstaan bij wat er allemaal goed gaat op een dag we veel positieve dingen opmerken. Hierdoor gaan we ons beter voelen en trainen we onze hersenen om te focussen op het positieve.

Verantwoordelijkheid
Maak een lijstje waar je je verantwoordelijk voor voelt en waar je verantwoordelijk voor bent. Vaak is het verschil tussen de lijstjes groot en kan je gelijk zien wat je voortaan kan schrappen om meer tijd en energie over te houden.

Invloed
We hebben maar op heel weinig zaken invloed. Voordat we ons druk maken of klagen over een bepaald onderwerp is het handig om eerst te bedenken of we er invloed op hebben of niet. 

Creëer dagelijks rustmomenten en me time
We plannen van alles in, maar vergeten vaak onszelf. Bouw me-time in voor jezelf zodat je weet dat je ook tijd heb om even helemaal niks te doen, te sporten, te wandelen in de natuur of bijvoorbeeld dat boek te lezen die al lange tijd op je nachtkastje wacht.

Minder plannen
Vaak hebben we overvolle agenda’s. Meetings, babyshowers, etentjes, verjaardagen en ga zo maar door. De gedachte aan al die verplichtingen kan flink wat stress opleveren ondanks dat het leuke dingen zijn. Het kan rust geven om niet te veel in te plannen en soms een activiteit over te slaan. Hoe heerlijk is het om wat vaker op te staan met een lege planning voor de dag. Zodat je op dat moment kan bekijken wat je die dag wil doen. Daardoor voel je je minder geleefd en doe je wat je echt wil.

Als je bovenstaande tips toepast zul je merken dat je meer geniet van de dagelijkse dingen in het leven, dat je bewuster leeft en naar je lichaam luistert.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *